Netwerkplatform

De kwaliteiten van de community manager

Wees creatief!

Als community manager werk je in een super coole omgeving. De creaties die je naar de wereld stuurt vertegenwoordigen meteen een merk. Instagram Facebook Facebook is een social media platform, en de dynamiek van de online wereld zijn zo anders dan die van veel traditionele bedrijven, niet in de laatste plaats omdat de algoritmen van sociale reuzen zoals Instagram en Facebook beslissen welke inhoud wordt weergegeven en welke niet.

Dit hoeft niet per se op inhoudelijk niveau te gebeuren; sterker nog, het is beter dat de fundamenten van uw bedrijf correct zijn dan dat u op inhoudelijk niveau moet concurreren. De beste methode is om UW STRATEGIE, uw basis te ontwikkelen en uw inhoud van daaruit te creëren. Maar het begint daar; je concept moet anders zijn dan dat van anderen. Zo simpel is het. En de beste ideeën zijn vaak die welke een beetje “raar” zijn om mee te beginnen (denk aan Walt Disney, Steve Jobs of Henry Ford). Denk je anders dan anderen? Durf je ‘een beetje raar’ te zijn in de ogen van anderen? Dit kan in uw voordeel zijn als community manager!

Eerst de visuals

Dat blijkt uit het social media industry report. Dit is niet echt een verrassing, aangezien alle netwerken ook eerst “visueel” zijn. Denk aan Instagram, Snapchat en YouTube. Kortom; de visuele eerste is een essentiële gemoedstoestand als je een community manager wilt worden. Je hoeft niet alles zelf te maken (je kunt het), maar een gevoel voor design, fotografie en dus Beelden is nuttig in een samenleving die online steeds meer visueel wordt.

Iets met mensen te maken

Veel mensen denken dat sociale netwerken “technologiebedrijven” zijn. Dit is een idee dat vaak wordt overgebracht door de traditionele media. Maar eerlijk gezegd… Sociale netwerken zoals Facebook zijn mede dankzij sociologen groot geworden.

Het is een echt voordeel om empathie te hebben en de (online) relaties, de behoeften en wensen van je volgers (en hopelijk ook van sommige van je offline klanten) te begrijpen. Op deze manier kunt u uw volgers en hun behoeften beter begrijpen en zo een echte online community voor de lange termijn opbouwen.

Trendwatcher

Sociale media kunnen uw naamsbekendheid vergroten en het voor u gemakkelijker maken om uzelf in de toekomst op dit gebied te vinden (is het gewoon een strategie om nu te overwegen?).

Als community manager analyseer je trends en relevante gebeurtenissen in je omgeving en reageer je daarop. Als community manager heb je een voorsprong en sta je te popelen om aan de slag te gaan!


En… hoe ga je daar inkomsten uit halen, sales?

Veel marketingafdelingen streven ernaar meer “likes”te krijgen. Op zich is dit een goede zaak, maar als je je marketing echt onder de knie wilt krijgen, is het belangrijk om op een goede basis te beginnen. Het is belangrijk om een plan en een strategie te hebben. Je langetermijnvisie is echt heel belangrijk. Een Instagram account aanmaken is één ding. Het onderhouden van een bloeiende gemeenschap is een tweede ding. Het verkrijgen van inkomsten uit het is een derde ding. En daarvan profiteren is het vierde ding. Het verkrijgen van voordelen op lange termijn is vijf.