Netwerkplatform

De sociale media die uw bedrijf nodig heeft

Welke social media kan ik beter gebruiken om mijn bedrijf te promoten? dit is een vraag die we voortdurend horen van elk merk of bedrijf dat zich afvraagt.

De realiteit is dat er geen eenvoudig en uniek antwoord op de vraag is. Zoals met alles wat met marketing te maken heeft, werken verschillende technieken voor verschillende bedrijven en is er geen master key voor iedereen.

De sleutel tot social media marketing is om de kanalen te identificeren die geschikt zijn voor u en uw bedrijf en vervolgens een realistische social media marketingstrategie te creëren die op hen is gericht.

Ooit had een bedrijf alleen een Facebook-pagina en misschien een Twitter-account nodig. Maar nu zijn er Instagram, YouTube, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, TikTok – om maar de bekendste sociale media te noemen. En het lijkt erop dat elke paar maanden nieuwe sociale media onze aandacht zullen trekken, terwijl andere in verval zullen raken.

Als je ze allemaal probeert te “leren”, zul je zeker veel tijd verspillen. En er is geen reden om actief te zijn op een kanaal dat niet de resultaten oplevert die je nodig hebt of dat niet het publiek trekt dat je wilt.

Hieronder hebben we 8 vragen opgesteld die u zullen begeleiden om te bepalen op welke sociale media u uw tijd en aandacht moet richten.

Wat is je werk? en wat jou bijzonder maakt

Het lijkt vrij vanzelfsprekend, maar dat is waar je moet beginnen. Bepaal wat uw bedrijf is en wat u onderscheidt. Wat is uniek of bijzonder aan jou? en bepaal vervolgens het type persoonlijkheid dat je naar voren wilt brengen. Wilt u dat uw bedrijf er “serieus en streng”uitziet? of heb je liever een aangenamer en grappiger beeld;

Wie is het publiek waar je je op richt?

Dit is iets dat echt het belangrijkst is. Begin met het profileren van het publiek dat je wilt bereiken (marketing persona ‘ s).

In plaats van alleen te focussen op leeftijd en geslacht, moet je de details van deze mensen benadrukken, zoals hun levensstandaard, inkomen, hobby ‘ s, voorkeuren en antipathieën, muzikale voorkeuren, reisgewoonten die ze hebben, enz. Veel van deze details lijken misschien irrelevant. Maar het geeft je eigenlijk veel informatie over je doelgroep en waar je ze op Internet kunt bereiken. Dit zal u helpen bepalen welke sociale media het meest geschikt zijn voor uw bedrijf en het type inhoud dat u moet publiceren.

Wat is je doel voor social media?

Met andere woorden, wat wil je met hen bereiken? sociale media kunnen voor veel dingen worden gebruikt, zoals het verhogen van de verkoop, het creëren van een community rond het merk, klantenservice, klachtenbeheer, beoordelingen en opmerkingen, bedrijfsbewustzijn, enz…

Identificeer wat je wilt winnen van sociale media en dit maakt het gemakkelijker voor u om te weten waar te beginnen.

Hoeveel tijd besteed je elke dag aan social media?

Als tijd een schaars goed is, is actieve deelname aan 4 of 5 sociale media onmogelijk. Sociale media nemen veel tijd in beslag omdat het tweewegcommunicatieplatforms zijn. Om dit correct te doen, moet je constant communiceren met je publiek in de vorm van likes, opmerkingen, shares, berichten, publicaties, enz. En het is jouw taak om dit alles in real time te monitoren.

Overweeg daarom hoeveel tijd je op sociale netwerken doorbrengt, en dit zal bepalen hoeveel je een actieve aanwezigheid kunt hebben. Als je hebt gemerkt dat je niet genoeg tijd hebt voor sociale media, controleer dan of je genoeg budget hebt om het uit te besteden of huur een professionele social media manager in.

Welk budget heb je voor social media?

Het bouwen van Facebook-pagina ‘ s gebeurt niet van de ene op de andere dag, vooral niet op platforms zoals Facebook, waar de verspreiding van uw bericht wordt beperkt door het algoritme. Het zou dus goed zijn om te overwegen te investeren in betaalde advertenties op sociale netwerken om uw volgers te stimuleren of uw producten op de markt te adverteren.

Het creëren en cultiveren van advertentievrije relaties met de gebruikers die u wilt is mogelijk, maar het duurt veel langer. Denk dus na over wat je gaat bereiken als je adverteert en of je budget voldoende is. In dat geval kunt u misschien een klein experiment doen met betaalde advertenties om u te helpen erachter te komen hoe effectief het is.

Wat je concurrenten doen

We zeggen vaak in marketing dat het niet goed is om je concurrenten te kopiëren. Dit geldt zeker als het gaat om reclame-ideeën. Maar niet op sociale netwerken.

Je moet een onderzoek doen en bepalen wat je concurrenten doen. Zo begrijp je wat werkt in jouw vakgebied en hoe je iets speciaals kunt doen. Neem een diepgaande blik op hun sociale media-accounts en hoe ze omgaan met hun volgers. Krijgen ze betere resultaten op een bepaald kanaal? Hoe vaak publiceren ze? en het lijkt met een bevredigende frequentie te zijn.

Welke merken inspireren je op sociale netwerken?

Leer van wat de grote merken doen. Ze zijn misschien niet gerelateerd aan uw vakgebied, maar ze vallen op door de geweldige interactie die ze hebben op sociale netwerken met hun volgers. Denk aan merken als Airbnb, Red Bull die altijd innovatieve en succesvolle marketingcampagnes op sociale netwerken creëren. Gebruik ze als inspiratie om op een onconventionele manier te denken en geef je publiek iets onverwachts.

Wat voor soort content wil je delen?

Er is zoveel variatie in het type content. Van tekst tot afbeeldingen, video ‘s, GIF’ s, e-books en infographics, er zijn veel opties. Wilt u bedrijfsnieuws of uw ontwikkelingen delen? of wilt u foto ‘ s van uw producten delen? welke kwaliteit foto ‘ s zijn dit? heb je veel video-inhoud of zijn het voornamelijk tekst? het type content dat je deelt is erg belangrijk om te bepalen welke kanalen je moet kiezen.

Door deze 8 vragen in detail te beantwoorden, heb je een goed idee waar je je inspanningen op sociale media kunt richten. Als uw tijd beperkt is of als u wilt investeren in een professionele aanwezigheid, zoek dan uw community manager op ons platform.