Netwerkplatform

Wat is een community manager?

Deze professionele figuur, die de laatste jaren zo in de mode is, verwijst naar een persoon die een internetgemeenschap beheert, online, digitaal of virtueel, of naar een community manager die optreedt als merkcontroleur op sociale media. Met een totale interesse in de ontwikkeling of implementatie van allerlei strategieën in wat betreft digitale marketing.

Het is niet verwonderlijk dat een zichzelf respecterende community manager de vertegenwoordiger van het bedrijf is in de digitale omgeving en daarom een uitstekende communicator moet zijn. Zowel binnen het bedrijf als daarbuiten, en dit is het deel dat een bepaalde professionele competentie moet brengen. Als het kan komen uit het veld van journalistiek, reclame, marketing of communicatie. Ook ondersteund door gespecialiseerde training in digitale marketing en social media management.

Community Manager: de belangrijkste functies

Je vraagt je zeker af welk profiel deze professionele figuur zou moeten hebben. Om te beginnen moet het een persoon zijn die van sociale media houdt en die een hoog niveau van professionele empathie, creativiteit en een verlangen biedt om de betrokkenheid met nieuwe technologieën en natuurlijk online te verbeteren. Maar niet alleen, maar integendeel, het moet gepaard gaan met een gedegen kennis van andere disciplines of onderwerpen, zoals die we hieronder gaan ontdekken, een van de belangrijkste:

  • Ontwerp-strategie
  • Community management
  • Evaluatie en beheer van processen en projecten
  • Crisisbeheersing
  • Klant
  • Gereedschap 2.0

In deze algemene context voegen deze hooggekwalificeerde professionals waarde toe aan een uitstekende netwerkimpact op sociale media die helpt om strategieën beter te implementeren in de planning van een site. Ongeacht de aard en de richting waarin het de richtlijnen van het bedrijf overneemt. Op deze manier kan de community manager een solide ondersteuning zijn voor de juiste besluitvorming in de richting van digitale business.

Hoe Weet ik of ik het nodig heb voor mijn e-commerce?

Dit is een belangrijke vraag in dit type site die gemakkelijk kan worden beantwoord met de gebruikte benaderingen. Uiteindelijk gaat het erom boven andere technische overwegingen te kijken naar een andere waardevolle inhoud van de sector of het gebied van de onderneming waarin zij actief is, die voor haar financiers van belang zou kunnen zijn. Dit is een aspect dat je moet overwegen om erachter te komen of je vanaf nu echt die professionele figuur nodig hebt.

Aan de andere kant moeten we ook het belangrijke feit benadrukken dat een community manager iemand is die andere disciplines moet kennen en zich moet inzetten. Het mag niet worden vergeten dat het interdisciplinaire functies vervult.

Creëer empathie voor je gemeenschap. Hoe belangrijk het ook is, het kan een van de belangrijkste sleutels zijn tot het succes of falen van een goede community manager. In die zin is het noodzakelijk om een emotionele band te creëren met uw gebruikers, die interactie hebben met de inhoud die u hebt gemaakt, hen aanmoedigen om te communiceren en waarde toe te voegen aan al hun activiteiten.

Een ander aspect dat we moeten analyseren om dit professionele karakter in ons ontwikkelingsteam op te nemen, is dat gerelateerd aan de doelen die we nastreven in onze winkel of ons online bedrijf. En waar de volgende functies die we momenteel aanbieden opvallen.

Parallel met de bedrijfs – /merkdoelstellingen een strategisch plan voor sociale media ontwikkelen waarin meetbare en tastbare doelstellingen worden vastgesteld (aantal volgers, “ik vind je leuk”, RT, aantal bezoeken op sociale media, enz.).)

Analyseer de gegevens verkregen uit de meetinstrumenten en breng wijzigingen aan in de strategie als ze echt nodig zijn.

Betrokkenheid, luisteren en probleemoplossing zijn de 3 belangrijkste sleutels die elke community manager zou moeten kunnen bereiken.

Gebruik alle informatie ten behoeve van het bedrijf, eerder beheerd en georganiseerd, die het ontvangt van gebruikers of abonnees van het merk.

Dus, na alles wat we hebben met betrekking tot de functies, is het tijd om de laatste vraag te stellen: bent u geïnteresseerd in het hebben van een community manager voor uw online winkel? Het kan in sommige gevallen gebeuren, maar in andere gevallen zal het vanuit een oogpunt niet nodig zijn.

Hoe kies ik dit profiel?

Dit is een van de meest geschikte benaderingen die je jezelf vanaf nu zou moeten afvragen. Onder hen, het feit van het tellen of beheersen van verschillende talen om een veel meer vloeiende relatie te behouden vanaf dat moment.

De keuze voor een community manager bestaat simpelweg uit het beheersen van meerdere talen. Het feit is dat u zich misschien niet langer toelegt op verkopen in het buitenland, maar met het gemak en de mogelijkheden die e-commerce biedt, zult u het nooit echt weten.

Daarnaast kun je op deze manier zien en analyseren wat de buitenlandse concurrentie doet op social media en kun je deze technieken dus toepassen op je merk.

Wees een innovatief persoon vanaf het begin

Het succes van je merk op social media zal gebaseerd zijn op content. Of het nu gaat om tekst in berichten, video ‘s, foto’ s, infographics, direct … zonder twijfel moet hij bij het kiezen van een community manager creatief zijn in termen van de inhoud die hij deelt, de smaak van klanten kennen en waardevolle publicaties voor zichzelf ontwerpen en creëren. In die zin, als je kennis hebt over video-opname en-bewerking, is het beter omdat video momenteel beter wordt gedistribueerd.

In geen geval mogen we vergeten dat de community manager moet navigeren in zeer innovatieve gebieden om zijn werk te doen met een garantie van succes. Het is niet verwonderlijk dat dit een van de functies is die een dieper leren van deze essentiële vaardigheden vereist voor het goed functioneren van een site of een e-commerce.

Wat is community management?


Ken uw merk met precisie

Het is meer dan vanzelfsprekend om de waarden van uw merk correct te communiceren, om te weten hoe u uw producten of diensten kunt verkopen … je moet het bedrijf goed kennen. Om deze reden is het vaak beter om een interne CM te hebben die het bedrijf beter kent dan de externe CM. Hoe het ook zij met een domein dat alles omvat met betrekking tot het commerciële merk dat u op dat moment vertegenwoordigt.